Panasonic 10 bits
Waarom in 10 bits filmen?
De nieuwe Panasonic GH5 kan in 4K op 30p schieten met een 10bit 4: 2: 2 chroma subsampling intern! Ja, dit is een belangrijke eerste voor een verwisselbare lens hybride stills / videocamera of het is Micro Four Thirds of een ander systeem. Voor degenen die niet echt bekend zijn met 8bit, 10bit subsampling en al die ‘techie non-sense’ , heeft de populaire YouTuber Griffin Hammond een heel simpele video gemaakt over wat vastleggen In 10bit 4: 2: 2 kleur op de Panasonic GH5 betekent.
Al met al springt u van een 8bit 4: 2: 0 subsampling (met 16,7 miljoen kleurencombinaties van 256 tinten R / G / B) tot een veel superieure 10bit 4: 2: 2 sub -sampling met meer dan 1 miljard, dergelijke combinaties is een enorme stap, die enorme voordelen biedt als het gaat om zwaardere kleurcorrectie en gradering in post-production. Werken met 10bit kleur kan de banding in blauwe lucht of elke andere voorkomende kleur in een bepaalde scène verminderen, met name een waar deze kleur gladde gradaties van een lichtere versie van deze kleur naar een donkerder heeft – dwz dit is waar de gevreesde “kleurbanding” in Hemelen komen van wanneer u in LOG in een 8bit 420 codec schiet.